BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER


 NURUL FARISYA SYADIRA BINTI NORAZIZAN

196269

Hi, Assalamualaikum semua! Yay, buat pertama kalinya aku dapat menulis secara bebas dekat blog aku sendiri. Hehehe yelah mana tidaknya, blog ni pun dibuat atas arahan Prof sendiri. Tujuannya adalah untuk memudahkan urusan penghantaran kerja-kerja penterjemahan. Jadi harini aku nak ceritakan sikit pengalaman dan pengajaran yang aku dapat dari kelas Penterjemahan Berbantukan Komputer (BBN3402) sepanjang 13 minggu yang diajar oleh Prof Normaliza.

          Haaa mesti tertanya-tanyakan kenapa 13 minggu bukan sepatutnya 14 minggu? Sebabnya aku daftar kursus ni seminggu lambat. Kelas hari isnin daftarnya hari sabtu. Fuh, nasib baik masih ada kuota yang berbaki. Awalnya aku tak merancang pun nak ambil subjek ni tapi itulah kena ambil juga sebab nak cukupkan kredit untuk elektif bebas. Ye, nampak terpaksa disitu. Oh! lupa pula nak bagitahu. Aku ni pelajar Bahasa German jadi aku pilih Jabatan Bahasa Melayu untuk ambil elektif sebab nampak senang.

          Awal pagi isnin bermula. Aku siap awal sebab teruja nak masuk kelas pertama. Pang! Macam terhantuk kepala dekat dinding. Pening dan terpinga-pinga. Hahaha baru masuk kelas, kerja datang menggunung. Bukan tu je, setiap kerja ada spesifikasi arahan yang dibagi. Sebagai contoh kena buat guna Excel dan Word document. Font dan size tulisan pun ada spesifikasi tersendiri mengikut kehendak Prof dan yang paling takut kena hantar ikut waktu yang dah ditetapkan. Kalau hanya diberi 3 jam, dalam masa tu jugalah kau kena siapkan. Masa tu rasa takut. Takut tak sempat nak siapkan dalam masa yang ditetapkan sebab aku ada kelas lain. Jadi terpaksa redha dan gigih siapkan juga. Belum lagi ditambah dengan masalah takda buku. Hahah yelah belajar secara online, kelas pun lambat daftar so taktahu kena beli buku. Nasib baik ada kawan boleh tolong.

          Minggu demi minggu berlalu. Aku pun dah terbiasa dengan cara Prof mengajar. Kali ni takda lagi rungutan. Kerja datang je terus buat. Senang buat kerja awal, hantar awal, hati pun senang dan tenang. Setiap minggu kelas Prof aku belajar benda baru. Aku ni tak gemar sangat guna Excel yelah sebab tak pandai guna dan rasa rumit sangat. Word document pula aku belajar guna track changes. Haa jangan terkejut. memang ada ye orang taktahu fungsi track changes. Buktinya aku dan kawan aku (Hani bukan nama sebenar). Heheh tapi jangan risau, sekarang kami dah pandai tau lepas buat banyak latihan terjemahan. Lepas ni cakap je nak buat terjemahan macam mana kami boleh buat! Dekat kelas ni juga aku dapat ekspresikan pendapat aku melalui petikan-petikan terjemahan yang Prof bagi.

          Apa yang boleh aku cakap, kursus ni sangat best walaupun memenatkan. Kursus ni juga membantu aku sebagai pelajar Bahasa asing. Kelas subjek teras, aku banyak terjemah dari Bahasa German ke Bahasa Inggeris. Kadang-kala sampai lupa dah perkataan Bahasa Melayu. Jadi dekat sini aku belajar terjemahan BM-BI dan belajar pilih perkataan bm yang sesuai. Aku rasa melalui penulisan aku dalam blog ni pun boleh tahu betapa tak teraturnya Bahasa Melayu aku. Sebelum aku akhiri penulisan ni, aku nak ucapkan terima kasih pada Prof Normaliza atas segala ilmu yang dicurahkan. Semoga kita bertemu lagi. Nanti mesti rindu nak dengar Prof sebut “Chakkaman”.

 

 

MINGGU 1

MINGGU1EXCEL

MINGGU 2

MINGGU2EXCEL

MINGGU2CERITA SOSIAL

MINGGU 3

MINGGU3EXCEL

MINGGU3 PUISI

MINGGU 4

MINGGU4EXCEL

MINGGU4ALIM

MINGGU4 PRAKATA & BAB 1

MINGGU 5

MINGGU5EXCEL

MINGGU5JADUAL EDITED

MINGGU5JADUAL CLEAN

MINGGU 6

MINGGU6PROF DI UK

MINGGU6UJARAN EDITED

MINGGU6UJARAN CLEAN

MINGGU6TESIS

MINGGU 7

MINGGU7QUOTATION

MINGGU7EXCEL

MINGGU 8

MINGGU8BERITA AWANI

MINGGU8TWITTER

MINGGU8TESIS

MINGGU 9

MINGGU9QUOTATION(2)

MINGGU9CERITA PENDEK

MINGGU9TESIS BAB 1

 MINGGU9 WACANA 

MINGGU 10

MINGGU10RESIPI(1)

MINGGU10RESIPI(2)

MINGGU10RESIPI(3)

MINGGU10RESIPI(4)

MINGGU10QUOTATION(3)

MINGGU10TESIS MASIHKAH KAU INGAT?

MINGGU 11

MINGGU11QUOTATION(4)

MINGGU11HURAIAN TESIS

MINGGU11ASAS GRAFIK

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(1)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(2)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(3)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(4)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(5)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(6)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(7)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(8)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(9)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(10)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(11)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(12)

MINGGU11TERJEMAHAN VIDEO(13)

 

POST TERAKHIR BLOG

PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

 


Comments

Popular posts from this blog

BBN3402SATU2020: MINGGU6 UJARAN CLEAN

BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESEPI(2)