BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESEPI(2)


    NURUL FARISYA SYADIRA                   NURHANI HASYA

                                    BINTI NORAZIZAN                                BINTI SHAHRIZAN

                                    196269                                                   197773


RESIPI 2

Tenderloin Daging Sapi Dengan Bawang Merah

 

Sos bawang merah memerlukan sedikit masa, tetapi hasilnya sangat berbaloi . Ini semestinya hidangan untuk syarikat, dan resipi berganda lebih baik untuk pesta yang lebih besar. Hidangkan juga dengan salad hijau dan sayur-sayuran panggang.



Bahan-bahannya

 

¾ paun bawang merah, dipotong separuh dan dikupas

1 ½ sudu minyak zaitun

Garam dan lada secukup rasa

3 cawan sup daging lembu

¾ cawan wain merah

1 ½ sudu teh pes tomato

2 paun daging lembu tenderloin, dipotong

1 sudu teh thyme kering

3 keping bacon, potong dadu

3 sudu mentega

1 sudu tepung serba guna

4 biji selada air, untuk hiasan

Arahan

 

☑️ Langkah 1

Panaskan ketuhar hingga 375 darjah F (190 darjah C). Dalam loyang pai 9 inci, masukkan bawang merah dengan minyak hingga melapisi. Musim dengan garam dan lada. Panggang hingga bawang merah pekat dan sangat lembut, kacau sekali-sekala, kira-kira 30 minit.

☑️ Langkah 2

Dalam periuk besar, satukan kuah daging lembu dan kuah. Didihkan. Masak dengan api yang tinggi sehingga isinya dikurangkan separuh, kira-kira 30 minit. Masukkan pes tomato. Mengetepikan.

☑️ Langkah 3

Daging lembu kering; taburkan dengan thyme, garam dan lada. Dalam kuali pembakar besar, letakkan di atas api sederhana di atas kompor, tumis daging hingga keemasan. Dengan menggunakan sudu berlubang, pindahkan daging ke tuala kertas. Masukkan daging lembu ke dalam kuali; coklat di semua sisi dengan api sederhana tinggi, kira-kira 7 minit.

☑️ Langkah 4

Pindahkan kuali ke ketuhar. Daging panggang sehingga termometer daging dimasukkan ke dalam pusat mencatat 125 darjah F (50 darjah C) untuk medium yang jarang berlaku, kira-kira 25 minit. Pindahkan daging lembu ke pinggan. Khemah longgar dengan kerajang.

☑️ Langkah 5

Lumurkan lemak di atas kuali yang menetes di kuali panggang. Letakkan kuali di atas api yang tinggi di atas dapur. Masukkan campuran kuah, dan didihkan; kacau untuk mengikis sedikit keperangan. Pindahkan ke periuk sederhana, dan didihkan. Campurkan 1 1/2 sudu mentega dan tepung dalam mangkuk kecil untuk membentuk pes halus; masukkan campuran kuah, dan didihkan hingga kuah pekat. Pukul mentega yang tinggal. Kacau bawang merah dan daging panggang. Musim dengan garam dan lada.

☑️ Langkah 6

Potong daging lembu menjadi kepingan tebal 1/2 inci. Sudu sedikit sos, dan hiaskan dengan selada air.

 

Fakta pemakanan

 

Setiap Hidangan:

653 kalori; protein 31.6g; karbohidrat 11.9g; lemak 50.6g; kolesterol 132.1mg; sodium 645.2mg. 

 

RUJUKAN:

Allrecipes. (2020). Tenderloin Daging Sapi Dengan Bawang Merah. Dicapai pada  2020 dari:  https://www.allrecipes.com/recipe/132351/fabulous-beef-tenderloin/?internalSource=hub%20recipe&referringContentType=Search

 

Bukti Kehadiran:



Comments

Popular posts from this blog

BBN3402SATU2020: MINGGU6 UJARAN CLEAN