BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(4)
TEKS ASAL
Dalam bab 1 kita ada 1.7 iaitu batasan
kajian. Yang ini juga pelajar selalu membuat silap atau terlupa meletakkan ia.
Jadi saya cadangkan dalam penulisan batasan kajian boleh dibuat dalam bentuk
jadual. Jadi ini batasan kajian dan justifikasi. Batasan kajian ini hendak
menyatakan apa itu justifikasi dan kenapa memilih ia. Kenapa kita memilih
instrumen itu dan membuat soal selidik. Jadi kita kena letak, jadi kita kena
letak batasan iaitu 20 pelajar SK Serdang. Jadi bagi justifikasi kenapa awak
memilih 20 pelajar ini. Okay kenapa awak memilih 9 tahun. Jadi kenapa 20,
kenapa tidak 30, kenapa tidak 19. Selepas itu, justifikasi. Kenapa SK Serdang ?
Nyatakan. Kenapa bukan di Perlis ? Kenapa tidak sekolah di Terengganu ? Jadi
awak kena justifikasi. Kemudian, apa pemilihan awak biasanya dalam batasan
kajian di ambil daripada metodologi kajian. Daripada metodologi, dia punya
sampel, responden, lokasi kajian atau awak menggunakan buku
teks Melayu Tingkatan Lima.Kenapa pilih itu, berikan justifikasi. Okay
dalam justifikasi ini awak boleh letak, ayat awak, kemudian letak rujukan
Normaliza Abd Rahim, mengatakan bahawa memang boleh. Kenapa pemilihan SK
Serdang menurut menteri pendidikan. Contoh, Sk Serdang merupakan sekolah luar
bandar yang sekian, tetapi ringkas kerana...
Ini menunjukkan jadual dan justifikasi.
Kemudian awak huraikan pula dalam bentuk jadual, Kalau awak menggunakan temu
bual secara ringkas . Setiap perkara
perlu ada justifikasi. Kadang kadang orang tidak letak kerana menganggap ia
tidak perlu. Yang penting siapa sampel ? Kenapa umur 9 tahun ? Kenapa lokasi di
situ ? Kenapa tidak dijalankan di negeri lain ? Kenapa tidak dijalankan di
Korea. Jadi kena ada justifikasi. Perlu ada jadual apa di atas, awak diminta
untuk membuat huraian. Huraikan satu persatu dan ulang balik dengan ayat
panjang. Kenapa pemilihan 20 orang pelajar ? Kenapa SK Serdang ? Jadi hurai
dengan lebih jelas dan panjang supaya tidak ada persoalan daripada pemeriksa.
Misalnya, apabila dia tengok analisis data atau bab 3, tiada ditulis. Soalan
yang ditanya oleh pemeriksa adalah 20 orang dan terkedu tidak boleh menjawab
soalan. Jadi bila sudah ada di sini. pemeriksa baca dan tengok jadual, sudah
difahamkan. Contohnya kenapa novel bertajuk Salina? Kenapa Novel Salina ?
Kenapa tidak novel yang lain di pasaran ? Jadi awak boleh justifikasi bahawa
Novel Salina telah memenangi anugerah. Jadi perlu letaj justifikasi tersebut.
Pastikan justifikasi yang diletak ini memang justifikasi yang menyerlah.
Contoh, ada pelajar yang buat tentang majalah A. Kenapa pilih majalah A itu ?
Pelajar menjawab bahawa dalam justifikasi itu majalah A telah memenangi
anugerah pada tahun tersebut. Jadi itu betul. Contoh batasan tentang cerpen
pada tahun 2015, cerpen tersebut diambil dari majalah tersebut. Jadi boleh
digunakan. Justifikasi mesti perkara yang penting yang menyebab kenapa awak
pilih sampel itu, umur itu, dan semua perlu ada dalam bentuk jadual. Kemudian,
buat huraian di bawaj supaya ia lebih jelas supaya tidak ada persoalan daripada
pemeriksa. Jangan lupa ada penanda wacana supaya kita nampak sebagai penulisan
akademik.
TERJEMAHAN INGGERIS
In chapter 1 we have 1.7 which is the
limit of the study. This one too students always make mistakes or forget to put
it down. So I suggest in writing the limitations of the study can be made in
tabular form. So this is the limit of study and justification. The limitations
of this study are to state what is justification and why choose it. Why do we
choose that instrument and make a questionnaire. So we have to put, so we have
to put a limit that is 20 students of SK Serdang. So to justify why you chose
these 20 students. Okay why did you choose 9 years. So why 20, why not 30, why
not 19. After that, justification. Why SK Serdang? State. Why not in Perlis?
Why not school in Terengganu? So you have to be justified. Then, what your
selection is usually within the limits of the study is taken from the research
methodology. Of methodology, he got the sample, respondents, survey or body
location using textbooks Malay Form Lima.Kenapa select it, provide
justification. Okay in this justification you can put, your sentence, then put
the reference Normaliza Abd Rahim, saying that it is possible. Why the election
of SK Serdang according to the minister of education. For example, Sk Serdang
is a very rural school, but simple because ...
This shows the schedule and justification.
Then you describe it in the form of a schedule, If you use a brief interview.
Every thing needs to have justification. Sometimes people don’t park because
they think it’s unnecessary. What matters is who the sample is? Why 9 years
old? Why the location there? Why not run in another state? Why not run in
Korea. So there must be justification. Should there be any schedule above, you
are asked to make a description. Explain one by one and repeat with long
sentences. Why the selection of 20 students? Why SK Serdang? So explain more
clearly and at length so that there is no question from the examiner. For
example, when he looks at data analysis or chapter 3, nothing is written.
The questions asked by the examiner were
20 people and paused could not answer the question. So when it is already here.
the examiner read and looked at the schedule, already understood. For example,
why is the novel titled Salina? Why Salina Novel? Why not another novel on the
market? So you can justify that Salina Novel has won an award. So it is
necessary to read the justification. Make sure that the justification placed is
indeed a clear justification. For example, some students did about magazine A.
Why choose magazine A? Students replied that in that justification magazine A
had won an award that year. So that's right. An example of restrictions on
short stories in 2015, the short stories were taken from the magazine. So can
be used. Justification must be the important thing that causes you to choose
the sample, the age, and everything should be in tabular form. Then, make a
description below so that it is clearer so that there are no questions from the
examiner. Do not forget there are discourse markers so that we see it as
academic writing.
RUJUKAN: Youtube Channel Prof. Dr. Normaliza - https://youtu.be/oywLQj4vNXM
BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE:
KEHADIRAN:
Comments
Post a Comment